Nog even Alaska - Reisverslag uit Haines, Verenigde Staten van IJbele - WaarBenJij.nu Nog even Alaska - Reisverslag uit Haines, Verenigde Staten van IJbele - WaarBenJij.nu

Nog even Alaska

Door: IJbele

Blijf op de hoogte en volg IJbele

03 September 2014 | Verenigde Staten, Haines

Zondag 31 augustus. De dag begint zonnig en we besluiten richting Haines aan de kust te rijden, en te genieten van de hoge bergen en vlakke dalen. Er is ook een groot “Bald Eagles “ territorium en wellicht kunnen we een grizzly verschalken. Halverwege de tocht tooien de bergen zich met wolken, die steeds dikker worden en op het eind van de middag gaat het regenen. Op zo’n 50kilometer voor Haines ontdekken we de eerste arenden en even later zien we er 2 midden in de rivier zitten en een zalm verschalken. Een pracht gezicht. Ook ontdekken we berenpoep op de weg en ons hartje begint een slag harder te tikken. In Haines aangekomen eerst naar de terminal om een overtocht te boeken voor morgen middag. Halverwege de reservering valt de computer uit. Ja dat is ook Alaska. De namen zijn echter wel vastgelegd, dus morgen gewoon even betalen en de tickets ophalen. Simpel. Een vervolg praatje met de ticketverkoper leert ons, dat er een goede mogelijkheid is om beren te spotten en wel in de “Chilkoot river” vlakbij het meer waar ook een camping is. Kijk gewoon waar veel mensen staan te vissen en dan weet je de juiste plek. 10 kilometer verderop zien heel veel figuren met een hengel in de hand, die heel grote vissen uit het water slaan. “Pink Salmon” zwemt naar de paaigronden in het meer. Dus….. om 5 uur draaien we van de camping richting de rivier. Het regent nog steeds, dus we drinken er koffie, eten wat en turen richting vissers en een verlaten stuk rivier. Rond half acht ontstaat er consternatie achter een bosje met vissers. Ik loop er naar toe en zie nog net een Grizzly in de onderberm verdwijnen. Ik haal An op en we lopen met nog wat nieuwsgierigen tot een bordje met “STOP Bear Area” Ik zie iemand verder lopen en besluit ook te gaan. Vlakbij de plek waar ik de beer voor het laatst had gezien, komt de persoon echter op me toelopen en geeft aan dat ik in verboden gebied loop. Het blijkt de rancher te zijn. Tja, hij zegt het op zo’n manier, dat ik er maar aan toe geef. Ik loop terug en moet nog even geduld hebben. Een kwartier later is het dan zover en bruintje komt tevoorschijn en gaat zitten bij een hekwerk in de rivier en verschalkt de ene zalm na de andere. Het grootste gedeelte gooit ie weg. Na een poos heeft hij genoeg en trekt verder langs de rivier. We pakken de camper en rijden een eind verder, hopende dat hij onze richting uitkomt. En jawel hoor we krijgen ‘m vol in het vizier op een paar meter uit de kant. Maar dan komt die vervelende Rancher weer met “Sir , Come over here, its safer when we are in a group”. Ik doe net of ik ‘m niet hoor, maar hij trekt uiteindelijk aan mijn schouder en dirigeert me naar de groep. Ik heb mijn beelden echter binnen. We blijven de beer tot een uur of negen volgen, zijn ondanks onze regenkleding flink koud geworden en besluiten naar de camping te rijden. We zitten net in de auto en we zien een beer in de schemering in de rivier. Helemaal voor ons alleen. Deze heeft het echter gauw gezien, en verdwijnt in de struiken. Even verderop is het weer raak een grote beer staat aan de overkant te vissen. Maar na een paar minuten verdwijnt ook deze in het bos. Einde van een enerverende dag. Maandag 1 september. Het regent nog steeds en beren houden wel van dit weer, dus voor dat we aan boord gaan nog maar even proberen. Als we aan komen rijden drinken we eerst koffie doen een rondje en jawel hoor een eerste beer steekt vlak voor de auto de weg over en verdwijnt in het bos. Bij terugkomst is de volgende beer weer aan een feestmaal begonnen. We besluiten een paar mooie foto’s te maken van een etende beer en rijden ter hoogte van de beer en ondanks het roepen van de rancher dat dit niet toegestaan is, schieten we mooie plaatjes en rijden daarna rustig verder. Verderop stellen we ons weer tactisch op en zien de beer na verloop van tijd onze kant weer uitkomen. Wat een geluk. Na nog wat beeldmateriaal te hebben geschoten rijden we met een gelukzaligmakend gevoel richting Ferry en zien ook nog een grote armoedige roofvogel vlak langs de weg op een boomstronk zitten. Klik, die staat er ook op. Dan aan boord voor een uur lange boottocht. Die is nat en grijs. Jammer. Als we in Skegway aan komen besluiten we nog een flink eind verder te rijden. Pas om een uur of 7 vinden we het genoeg. De zon is weer gaan schijnen en we kunnen nog even genieten.

  • 03 September 2014 - 16:22

    Henf:

    Prachtig verhaal wederom. Alleen Ybele vind ik dat je best wel moet luisteren naar die rancher. Eng al die etende beren aan hun feestmaal.?!!! Of zijn jullie niet tepruimen.????

  • 03 September 2014 - 20:25

    Janke Kloetstra:

    hey lieverds, ben wel een beetje jaloers op jullie al die beren .
    maar geniet nog maar even volop van alles daar om jullie heen. en wij volgen jullie
    natuurlijk op de voet mee.
    mis jullie wel maar op deze manier wel weer heel dichtbij. dikke kus van mij xxxx
    tot de volgende keer maar weer.
    gr kloet

  • 05 September 2014 - 18:36

    Tineke:

    hey lieferds o

    ook ik vindt het toch wel eng hoor, ik ben blij dat jullie zo genieten, het begint al weer op te schieten,jullie hebben nu wel genoeg beren gezien,verder wens ik jullie een goede reis en veel liefs.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Haines

Canada en Alaska discovery

8 weken door het westen van Canada en Alaska

Recente Reisverslagen:

10 September 2014

richting Alberta

06 September 2014

Op weg naar de Rockies

06 September 2014

Op weg naar de Rockies

06 September 2014

Op weg naar de Rockies

03 September 2014

Nog even Alaska
IJbele

Een heel reislustig type

Actief sinds 25 Juli 2014
Verslag gelezen: 143
Totaal aantal bezoekers 4683

Voorgaande reizen:

29 Juli 2014 - 20 September 2014

Canada en Alaska discovery

29 Juli 2014 - 20 September 2014

het toetje

Landen bezocht: