naar Alaska en terug - Reisverslag uit Haines Junction, Canada van IJbele - WaarBenJij.nu naar Alaska en terug - Reisverslag uit Haines Junction, Canada van IJbele - WaarBenJij.nu

naar Alaska en terug

Door: IJbele

Blijf op de hoogte en volg IJbele

31 Augustus 2014 | Canada, Haines Junction

Donderdag 28 augustus. Vandaag beginnen we met een tochtje over de Yukon River. Het veerpontje ziet er niet uit en er kunnen maar een paar auto’s op. Het brengt ons echter zonder problemen over de snelstromende rivier. Dan gaat het omhoog de bergen in. We gaan de ”Top of the World Highway” rijden. Een prachtige tocht over de bergkammen met heerlijke vergezichten. Dan komen we bij de grens. Er worden vingerafdrukken genomen en ieder moet 6 dollar betalen. Met een stempel van een Kariboe in ons paspoort en een 19 dagen visum mogen we Alaska in. De bedoeling is het stadje Tok, maar dat halen we niet. Er is te veel om voor te stoppen en een plaatje te schieten. We volgen nog de “Forty Miles Creek” waar in het verleden enorm veel goud is gevonden. Nu nog zie je overal in de stroompjes gouddelvers hun geluk beproeven.We volgen in het dorpje Chicken een goudzeef demonstratie. 3 splinters goud levert dit op. We besluiten geen goudpan aan te schaffen en dus gaat de reis weer verder. We overnachten op de West Folk Campground aan een poeltje in het bos. Wie weet. Dus niet. Vrijdag 29 augustus. Met een uur tijdsverschil vertrekken we richting de “Kluane Mountains”. Het eerste deel gaat door enorm veel bos en daarna tientallen kilometers afgebrand woud. Geen dier te bekennen. In de middag zijn we weer bij een grensovergang waar ons visum weer wordt verwijderd en daarna krijgen we een afwisselend beeld van meertjes , toendra en bos. Regelmatig stoppen en de verte afturen levert geen Beer, Eland of Kariboe op. De bergen staan wel weer volop in kleur. De Kluana bergen halen we niet , maar slaan ons kampement op bij een klein riviertje. Een “Bald Eagle” vliegt laag over het water voorbij. Wie weet. Dus weer niet. Zaterdag 30 augustus. Vannacht heeft het flink geregend en als we de rolgordijnen van onze camper openen zien we wit besneeuwde bergen. Brrr , behoorlijk koud dus. Op naar de Kluana toppen, tot 5500 meter hoogte. We rijden er langs, maar de besneeuwde toppen zitten in de wolken. Wel een prachtig gezicht als we langs het helblauwe water van het “Kluana Lake “ en een ultra vlakke vallei rijden, met daarnaast de omhoog rijzende toppen, terwijl het zonnetje door de wolken prikt. De bergketen “Sheep Mountain”doet zijn naam eer aan, want hoog tegen de flanken van de bergwand ontwaren we 3 kuddes “Dall Sheep” ( bergschapen met gigantische hoorns). Zo’n 30 stuks. Een eind verderop ontdekken we 2 “Bald Eagles” in een boom. De wilddag is weer compleet. Aangekomen bij de geplande camping, besluiten we door te rijden naar Haines Junction. Daar hebben ze water en stroom, en na 3 dagen zonder is onze watervoorraad aardig geslonken. Ze blijken ook nog een, weliswaar slechte, Wifi verbinding te hebben, maar iets is beter dan niets. Wellicht lukt het om wat achterstand weg te werken. Morgen besluiten we of we voor de beren gaan of de Rockies.

• 31 Augustus 2014 - 17:08

Robert & Mirjan:

Al weer een prachtig verhaal, gewoon doorgaan zou ik zeggen.
    vanuit J'burg groetjes en tot het volgendeavontuur
    knuf van Mir & Robert

• 31 Augustus 2014 - 22:15

Gé Leenstra:

Lieve vakantie genieters,
    Prachtige verhalen ik geniet ervan, wij dit weekend aan de kust in Bergen.
    Fietsen mee duinen veroveren. Ge en Jouke.

• 01 September 2014 - 19:11

Henfh:

Wat weer een belevenis. En wat weer een mooi geschreven verhaal. Avontuurlijk hoor! Blijf wel een beetje op afstand bij al die beren. Wij waren een weel in castricum aan zee. Praktisch hele week regen. Bah bah. Nu weer heerlijk thuis.

• 01 September 2014 - 19:14

Henf:

PS. Ik zou het ook niet vertellen als ik veel goud had gevonden hoor!!?